Moderné vzdelávanie

...pretože je to budúcnosť pre naše deti i našu krajinu

Kvalitné vzdelanie je základom všetkého, je úzko spojené so zdravým vývinom dieťaťa, s dobrými vzťahmi v rodine, ale aj s rozvojom ekonomiky štátu či znižovaním úrovne nezamestnanosti. Cieľom vzdelávania nie je len poskytnúť žiakom potrebné informácie a vedomosti, ale taktiež rozvíjať ich sociálne zručnosti a osobnostné predpoklady, zdravé sebavedomie a komunikačné zručnosti.

Už dlho počúvame o tom, ako slovenské vzdelávanie potrebuje zmenu, jedná sa však o takú veľkú oblasť nášho života, že ešte nikomu sa nepodarilo spracovať aplikovateľnú koncepciu, ktorá výrazne zlepší jeho úroveň. Problémom je, že naše vzdelávanie je príliš jednotné a neohybné, neprispôsobuje sa nárokom spoločnosti, modernizácii sveta, ale ani osobnostiam žiakov. Výsledkom je, že v súčasnosti naše deti získavajú informácie, ktoré už dávno nepotrebujú, pretože sú schopné si ich do dvoch minúť nájsť na internete. Nepodporujeme v nich kritické myslenie a neučíme ich využívať dostupné informácie a zhodnocovať ich pravdivosť.

Výsledkom je, že v školách sú úspešní žiaci, ktorí sú schopní si zapamätať čo najväčšie množstvo informácií, po zaradení do pracovného procesu ich však čaká veľký šok a nevedia sa prispôsobovať podmienkam a dobe v ktorej žijeme. Preto považujem za nevyhnutné, zmeniť koncepciu vzdelávania na základných školách tak, aby neviedla žiakov len k obyčajnému zapamätávaniu si faktov, ale aby ich učila k vyhľadávaniu informácií, ich overovaniu a vyvodzovaniu súvislostí prostredníctvom kritického myslenia. Rovnako by malo byť cieľom základného vzdelávania rozvíjať sociálne zručnosti, ako empatia či komunikácia a deti by mali dostať taktiež lepšie informácie o občianskej participácii.

Na stredných školách je potrebné učebné osnovy upraviť tak, aby mohli flexibilne reagovať na potreby trhu práce. Je nutné vybudovať hodnotu učebných odborov, ktoré sú zamerané na remeslá. Momentálne totiž podporujeme žiakov v tom, aby sa pripravovali na štúdium vysokej školy, zatiaľ čo odborné remeselné vzdelávanie je považované za menejcenné.

Zjednotiť by sme mali pravidlá pre vysoké školy, ktoré sú dnes motivované prijať každého uchádzača, keďže od toho závisí ich finančný príjem. To by sa malo zmeniť, pretože súčasný systém prináša mnoho odborníkov v oblastiach, kde reálne nie sú zamestnateľní. Mali by sme preto obmedzovať počty študentov v jednotlivých odboroch v závislosti od situácie na trhu práce. Zvýšenie konkurencie medzi vysokými školami zároveň zlepší aj úroveň vzdelávania, ktorú ponúkajú.

Vo všeobecnosti musíme do učebných osnov zaraďovať viac práce s informačnými technológiami, ktoré žiakov často zaujímajú najviac. Keďže sa stali dennou súčasťou našich životov, musíme sa prestať tváriť, že sú nástrojom skazy našich detí a práve naopak pracovať na tom, aby ich vedeli využívať efektívne a na prospešné účely. Za nevyhnutné taktiež považujem zavedenie strojopisu (písanie 10 prstami na klávesnici) už na základné školy.

Hoci viem, že sa jedná o veľmi širokú problematiku, stav ktorej nie je možné zmeniť od večera do rána, je nevyhnutné, aby vzdelávanie na Slovensku prešlo v najbližších rokoch veľmi výraznou zmenou.